måndag 10 november 2014

Indiska lammjärpar med linser

Hoppas ni har haft en skön helg. Jag har varit på Mitt Kök-mässan i fredags eftermiddag/kväll och smaka massa goda saker och dryck. En mässa jag och min syster går på varje år. Det är en av årets höjdpunkter för min del.
Sedan har det varit Fars Dag så jag har firat min pappa och han fick Årets glögg från Blossa som i år är smaken Lavendel.
Just nu är jag inne i en period där jag är sugen på röda linser. Det är så gott! Så det har blivit en del linser här hemma på sistonde. Men tur man är sugen på nåt nyttigt för en gångs skull :)
Så i helgen gjorde jag denna indiska rätt. Smakrik och fyllig. Till det serverade jag couscous och sallad. Lite höstig mat.
I receptet används färdigkokta linser men jag kokade egna som går snabbt.

                                        

Indiska lammjärpar med linser
4 port

1 tsk salt
2 msk vatten
1 stor rödlök
2 burkar körsbärstomater (á 400 g)
400 lammfärs
½ msk + 1 msk garam Masala
1 ask spenat (70 g)
1 krm nymald svartpeppar
2 msk + 2 msk konc kalvfond
1 förpackning kokta röda linser (380 g)

1. Skala och finhacka löken. Häll av och skölj linserna. Mosa 1 dl av dem i en skål.
2. Blanda färsen med 2 msk fond, vatten, mosade linser, salt, peppar och ½ msk garam Masala. Forma små järpar av färsen och lägg dem på en vattensköljd skärbräda.
3. Stek järparna runt om i en stekpanna med släpplättbeläggning ca 3 min. Tillsätt löken och låt fräsa med tills den blivit mjuk, ca 3 min. Strö över 1 msk garam Masala och låt fräsa med 1 minut. Tillsätt tomater och 2 msk fond och rör om. Låt småputtra under lock ca 10 minuter.
4. Rör ner linser och spenat och låt koka upp. Servera järpar och sås med ris eller couscous.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...