torsdag 9 oktober 2014

Kycklinggryta med spiskummin, vitlök & chili

Jag älskar grytor. Och nu under hösten så tillagar jag gärna det. Det är enkelt, smidigt och gott!
Finns både snabba och långsamma grytor och det finns alltid någon som passar alla.
Denna goda kycklinggryta har jag tänkte på länge men inte kommit mig för. Jag fastnar för recept som innehåller spiskummin för det är en av mina favoritkryddor.
Så denna visste jag redan innan att jag skulle tycka om. Receptet har jag hittat hos Linneasskafferi där det finns många goda recept och vackra bilder.
Denna goda kycklinggryta gjorde jag i söndags och serverade med ris. Värmande och gott!

                                         

Kycklinggryta med spiskummin, vitlök & chili
4 port

4 st kycklingfiléer
3 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
chili efter tycke och smak
svartpeppar
saft från 1/2 citron

1 gul lök
1 burk hela, konserverade körsbärstomater
2 dl grädde
salt
färsk persilja

Börja med att skära kycklingen i mindre bitar.
Krossa och hacka vitlöken fint, strö den tillsammans med spiskummin, paprikapulver, chili och svartpeppar över kycklingen. Pressa sist över saften, blanda om väl. Nu beror det på hur mycket tid du har, om möjlighet finns låt det stå och marinera ett par timmar eller över dagen. Annars får det stå och gotta till sig medan du steker löken.

Skala och finhacka löken, stek den mjuk i en klick smör.  Ha i kycklingen och låt den steka tills den fått fin färg runt om. Slå då över tomaterna och låt allt småkoka tills kycklingen är helt genomkokt, ca 20 minuter. Häll i grädden och salta väl. Såsen får nu koka tills den tjocknar något. Strö över färsk persilja och servera ris, bulgur eller couscous till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...