måndag 25 augusti 2014

Kyckling med cashewnötter

Nu ska ni få ett underbart gott recept på en kycklingwok med cashewnötter. Ett recept som min syster har varit på mig ett antal gånger att jag ska laga :) Och nu blev det äntligen av och det är jag verkligen glad över. Smakar som de kyckling med cashew som jag går ut och äter på luncherna i stan och som jag längtar efter. Nu kan jag göra den hemma och det är så enkelt och går fort. Så bums in i köket och laga detta! Ni kommer inte bli besvikna tror jag.
Det bästa med wok är att man kan anpassa grönsakerna efter sitt eget tycke och smak.
Detta härliga recept kommer från Jennie Walldén som vann förra årets Mästerkock. Så nedan ser ni hennes recept men lägg till eller byt ut grönsaker om du känner för det. Nästa gång ska jag ha i blomkål också. Pak Choi är en stor favorit hos mig så det var så gott i.
Jag hoppas ni också kommer att tycka om denna rätt.

                                         

                                          

Kyckling med cashewnötter
4 pers

400 g kycklingfilé
2 pak Choi delade på mitten (eller 1 broccolihuvud i buketter och den skalade stammen i tändsticksstavar)
1 röd paprika i 2*2 cm bitar
2 morötter i tunna slantar
1 gul lök i halvmånar
2 stora vitlöksklyftor, finhackade

Sås:
0,5 dl oystersauce (finns i den asiatiska hyllan i butik)
1 msk svart bönpaste (finns i den asiatiska hyllan i butik eller i asiatisk livsmedelsbutik)
3 msk socker
1 msk sesamolja

150 g cashewnötter
Rapsolja att steka i

1. Rör ihop alla ingredienserna till såsen.
2. Skär kycklingfilén i tunna skivor. Fräs på hög värme med en hackad vitlöksklyfta till nästan klart. Ställ undan.
3. Fräs lök, morötter och paprika tillsammans med den andra vitlöksklyftan på hög värme. Värmen måste vara hög, annars kokar både kyckling och grönsaker, och det vill vi inte. Det ska fräsa hela tiden så värmen på högsta! Fräs endast i några minuter. Tillsätt till sist pak Choi och låt fräsa med endast en minut.
4. När grönsakerna fått ett snabbt genomfräs och fortfarande är mycket spänstiga tillsätt den stekta kycklingen och såsen. Rör om väl och smaka av ifall något behövs tillsättas. Strössla cashewnötter på toppen och servera med ångande varmt jasminris.

Vill man ha lite extra hetta är det gott med sambal oelek eller srirachasås till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...