söndag 2 mars 2014

Dumplings med tre såser

Förra lördagen tillbringades med mina föräldrar. Min mamma såg på SVT en gång när de gjorde dumplings och såser till och hon ville testa då de aldrig har ätit dumplings. Så vi införskaffa oss alla ingredienser och tillagade dem. Dock så köpte jag med mig färdig dumplingdeg så vi gjorde inte den själva. Det blev två olika dumplings med en laxfyllning och en kycklingfyllning. Sedan riktigt goda krispiga grönsaker till.
Jag tog med mig min bambukorg så vi kunde ånga dumplingarna.
Allt blev jättegott och allt gick åt. Favoriten av såsen är den ljusa på bilden som består av risvinäger, honung och ingefära.
Receptet hittar ni nedan och finns även här på SVT.
                                          

Dumplingsdegen:
2,5 dl vetemjöl
1 dl varmt vatten


Kycklingfyllning:

150 g
kycklingfilé (bröst)
1 st äggvita
1 nypa(or) flingsalt
2 st salladslök
1/4 st vitlöksklyfta

Några droppar sesamolja (ca 1 krm)


Laxfyllning:

150 g lax
2 tsk färsk riven pepparrot
1 msk hackad koriander
1/2 st äggvita
1 nypa(or) flingsalt

Salt-sur sås:

1/2 dl
soya
1/2 dl pressad citron

Sur söt sås:

2 msk
flytande honung
1/2 dl risvinäger
1 msk fint riven färsk ingefära

Stark sås:
1/2 dl fisksås
1 msk rostad chilipasta


Gör så här:


Kycklingfyllning
Kör kycklingen i en matberedare till en fin färs. Hacka salladslök och vitlök mycket fint. Lägg färsen i en bunke och tillsätt övriga ingredienser. Blanda samman tills färsen hänger samman ordentligt.


Laxfyllning
Mosa laxen med bredsidan på en kniv och hacka sedan igenom färsen såatt den blir riktigt fin. Tillsätt övriga ingredienser och rör runt tills färsen hänger samman ordentligt.


Dumplings
Häll vetemjölet i en bunke och tillsätt det varma vattnet. Arbeta ihop till en smidig deg med händerna. Kavla ut degen millimetertunt och stansa ut ringar ca 8 cm stora. Lägg lite fyllning i mitten på degcirkeln och vik ihop till en liten påse eller halvmåne. Ånga dina dumplings i en för ändamålet avsedd bambukorg (bambyvapeur) i ca 3-5 minuter.

Såser
Blanda ihop ingredienserna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...