söndag 16 juni 2013

Fläskfilé med italienskt täcke

Igår åt lagade jag en fantastisk middag. Jag vet inte hur många gånger jag har sett det här receptet (som är från Allt om Mat) och velat göra det men aldrig blivit av. Fråga mig inte varför men bara inte blivit så men nu gjorde jag äntligen det och jag undrar varför jag har dröjt så länge. Det var sååå gott! Smakerna var goda ihop och det bara smälte i mun. Så det här kommer göras igen, igen och igen. Till fläskfilén serverade jag färskpotatis men annars skulle jag ha gjort klyftpotatis. Jag hade cashewnötter hemma istället för valnötter som det står i receptet  men det blev jättegott. Sen hade jag även i riven citronskal från en halv citron som satte lite extra piff.


Fläskfilé med italienskt täcke
4 pers

500 g fläskfilé
2 msk smör
1 tsk salt
2 krm peppar

Italienskt täcke:
0,5-1 pkt mozzarella (á 125 g)
1 st basilika, kruka
25 g valnötskärnor (cashewnötter fungerar jättebra)
50 g paprika, grillad, färdig på burk
2 st vitlöksklyftor
1 krm salt
0,5 krm peppar
(rivet skal av ½ citron, frivilligt)

Sås:
3 dl sky + vatten
2 msk kalvfond, konc
1 msk maizenaredning, ljus
1 dl créme fraiche
1 tsk soja
1 krm svartpeppar, nymald

1. Sätt ugnen på 225 grader. Putsa filén från fett och senor. Bryn den till vacker brun färg i en stekpanna med smör. Salta och peppra. Tag upp filén och lägg den på en skärbräda.
2. Häll vattnet i stekpannan och sila det ner i en kastrull.
3. Skär mozzarellan i små fyrkanter. Plocka bladen av nästan hela basilikakrukan. Hacka dem och valnötskärnorna. Skär paprikan i småbitar. Skala och hacka vitlöken. Blanda samman ingredienserna till täcket. Tillsätt salt och peppar.
4. Skär filén i cm-tjocka skivor och lägg dem omlott i en rad på ett ugnssäkert fat. Bred täcket längs med hela filén. Försök att lägga allt ovanpå köttet. Ställ in fatet i ugnen ca 15 minuter tills osten smält och valnötterna är rostade utan att de blivit brända.
5. Koka upp skyn och fonden i kastrullen. Blanda redning och créme fraiche. Vispa ner det i skyn. Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med soja och peppar.

KLART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...