lördag 25 augusti 2012

Färsfyllda paprikor

 

Vad härligt med helg! Tycker veckan har gått väldigt långsamt men det är nog för att man inte har ställt om sig riktigt efter semestern och kommit in i vardagslunken igen. Sen har jag mått lite dåligt också men det visade sig vara ett virus så det är bara att vila och pyssla om mig själv.
I veckan gjorde jag för första gånger fyllda paprikor. Har velat göra det länge men inte kommit mig för. Men det var såå gott! Jag hade en liten sallad till och det räckte bra som mat men man kan även ha ris till om man vill ha det lite matigare. De bästa paprikorna att använda är de röda och gula då den gröna är lite beskare.
Jag kände mig fram till det som jag ville ha i min färs och gick efter mina smaklökar. Så man kan göra det helt personlig efter vad man själv gillar.
Mitt recept räcker till 4 paprikor.

Färsfyllda paprikor
4 st

4 större paprikor (gula eller röda)
500 g nötfärs
1 hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 riven morot
½ burk krossade tomater
1-2 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
salt & peppar
1 mozzarella

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär av toppen på paprikorna och ta ur kärnhuset. Ställ dem i en smord form.
Hacka lök och vitlök. Fräs löken i smör och ha sedan i nötfärsen och bryn detta.
Ha sedan i morot, krossade tomater och kryddor och låt puttra ihop en stund.
Skär mozzarellan i skivor.
Fyll sedan paprikorna med färsen och lägg sedan på mozzarellan. Lägg sedan på paprikalocken.
Tillaga sedan i ugn i ca 40 min till paprikorna har fått lite färg och blivit mjuka.
Servera sedan med ris om man vill ha det matigare eller bara en sallad.

2 kommentarer:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...