söndag 22 januari 2012

Philadelphiabullar i långpanna



Idag har det snöat nästan hela dagen. Så nu har jag ett vinterlandskap utanför fönstret. Det är vackert men jag hoppas det blir kortvarigt. Om snön inte fanns vid jul så behöver den inte komma nu heller. Nu vill jag ha vår.
Men såna här dagar är perfekta för bakning om man inte vill vara ute och leka i snön.
Det här receptet hitta jag hos Kryddburken och de lät så otroligt goda så jag kunde inte motstå.
Enkla att göra men de blev sååå stora så jag fick dela på dem. Men nu har jag bunkrat frysen :)
Om de blev goda? Supergoda och jag kommer göra dem flera gånger. Det är ju fyllningen som gör allt. Mums.



Philadelphiabullar i långpanna
20 st

5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör
1 pkt jäst (50 gram)
1 dl strösocker
½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

Värm mjölken till det är ljummet och rör ut jästen med. Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig, gärna i maskin. Använd en ugnplåt täckt med bakplåtspapper. T ex ugnsplåten med lite högre kanter ca 40* 32 cm.
Häll ner degen på plåten och tryck ut den i kanterna. Täck med bakduk och låt jäsa 30 minuter.
Gör sedan små hål jämnt fördelat över degen. Mjölad tumme funkar bäst!

Rör ihop ingredienserna till fyllningen.

Fyll varje hål med fyllningen. Pensla hela ytan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 200 grader ca 15-20 minuter, eller tills den fått fin färg. Skär i fyrkanter mellan hålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...