söndag 27 november 2011

Daimkladdkaka

Baksuget satte in under veckan och jag snodde ihop denna enkla kladdkaka. Ni som följer denna blogg vet ju att jag är en kladdkake-tjej :)
Det gick fort att göra och dekorationen tog jag med till jobbet och satte ihop allt vid servering. Mest för att jag inte ville riskera allt när man åker buss och tunnelbana.
Mycket god och mäktig var den så den räcker till många. Jag dekorerade även tårtan med daim, marshmallows och silverkulor för lite extra finish.

Daimkladdkaka

4 dl socker
3 st ägg
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
150 g smör
2 dl vetemjöl

Daimgrädde:
2 dl grädde
1 msk kakao
1 msk florsocker
2 st dubbeldaim (eller daimkulor på påse)

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Smörj och bröa en bakform (ca 24 cm i diameter) med smör och häll ner kokosflingor så sidorna täcks.
3. Rör ihop socker och ägg. Blanda kakao, vaniljsocker, mjöl och salt. Rör ner smält smör och blanda i vetemjöl till sist. Häll smeten i bakformen.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Låt kakan svalna och pudra över lite florsocker.
5. Daimgrädde: Vispa grädden tills den får mjuka tippar. Sikta ner kakao och florsocker och rör om. Hacka daimen grovt och rör ner. Bred ut toppingen på den avsvalnade tårtan och dekorera med daim eller annat om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...