söndag 17 januari 2010

Baklava


Baklava är en mycket söt nötkaka som finns i medelhavsländerna. Jag älskar denna kaka och när jag är på semester där denna kaka finns så går jag till bageriet och köper sånt här och njuter av. Det finns oändligt många recept på baklava. Alla har sin variation på den. Nu hade jag bestämt mig för att testa att göra den själv. Jag valde ut ett recept som jag tyckte lät bra. Det är pyssligt men jag är rätt så nöjd. Men jag kommer ändra lite till nästa gång. Men det är en smaksak. Man måste ju testa sig fram och man vet aldrig hur det blir första gången man bakar nåt. Så jag får sänka kraven att det inte blev som jag ville första gången utan bli nöjd att det blev nåt iallafall :)

Baklava

Filodeg 200 g (10 ark)
Smör 250 g
Nötter (sötmandel, pistage, valnöt) 400 g
Kanel 1 msk
Kardemumma 1 tsk
Strösocker 1 dl

Sockerlag:
Strösocker 4 dl
Vatten 1 dl
Rosvatten 0,5 dl
Citronsaft 0,5 dl

Halvera filodegsarken så att de blir 20 gånger 30 cm. Håll arken fuktiga under en våt handduk annars kommer de torka och gå sönder. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör och pensla botten utav formen (20 gånger 30 cm). Mixa nötter, kanel, kardemumma och socker. Lägg i ett filoark i formen, pensla med smör och strö över ett jämt lager av nötmix. Upprepa tills du har lagt 10 lager av filodeg, smör och nötmix. Skär sedan kakan i bitar. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 15-20 min.
Blanda alla ingredienser till en sockerlag i en kastrull. Koka upp och koka sedan på svag värme i ca 10 minuter. Låt svalna. Häll sockerlagen över kakan då den är färdiggräddad och låt stå några timmar.

1 kommentar:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...