söndag 22 november 2009

Whiskeysås


Denna söndag lyxar jag till det lite. Igår var jag barnvakt och åt pannkakor så idag kör jag på fläskfilé med whiskeysås. Kul att testa lite nya såser och den var väldigt enkel och väldigt god. Så den kan jag verkligen rekommendera om ni vill testa nåt nytt. Trevligt att avsluta helgen med en sådan god middag. Till såsen hade jag stekt fläskfile och klyftpotatis. I bakgrunden är coctailtomater, minimozarella och basilika från Ridderheims.

Whiskeysås

2 st scharlottenlökar
smör
4 msk whiskey
3 msk kalvfond
3 dl vatten
1 dl grädde

Skala och finhacka scharlottenlöken och fräs den i smör i en kastrull.
Häll på hälften av whiskeyn, fond, vatten och grädde. Låt såsen puttra på låg värme till det är dags att servera. Vid servering: häll i resten av whiskeyn och smaka av. Tillsätt ev salt och peppar. Mixa gärna såsen med stavmixer så blir den blank och slät.
Vill du ha en tjockare sås så kan du tillsätta lite redning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...