lördag 13 juni 2009

Tortillas med enchiladas

Nu ska jag ge er receptet på Tortillas med enchiladas. La ut ett inlägg om det för nån månad sen men skulle återkomma med receptet och det tog sin lilla tid. Jag hade ett par vänner över på middag igår och bjöd då på detta så nu har jag receptet framför mig.
Så här kommer receptet på 80-tals nostalgi :)

Tortillas med enchiladas
6 port (men jag vet inte hur bra dessa beräkningar är för jag gjorde dubbel sats av allt förutom såsen och det räckte till 3 pers) Bra att tänka på.

Tortillas:
2½ dl vetemjöl
1 1/4 dl majsmjöl
1/4 tsk salt
3 3/4 dl kallt vatten
Stekning: 2 msk smör
Fyllning:
½ paket bacon
300 g nötfärs
2 dl osttärningar
2 dl strimlad isbergssallad
2 tomater skurna i bitar
Enchiladas (sås):
2 msk hackad lök
1 msk smör
1 msk vetemjöl
1 burk krossade tomater 400 g
1 krossad vitlöksklyfta
2 tsk chilipulver
1 tsk salt
1/4 tsk tabasco

Gör så här:
1. Börja med enchiladas. Bryn löken lätt i smöret. Strö över mjöl, späd med tomater, låt koka upp. Sätt till samtliga kryddor, sjud i några minuter och ställ åt sidan så länge.
2. Vispa ingredienserna till tortillas till en jämn smet. Låt stå och svälla.
3. Skär bacon i bitar och bryn lätt, ta upp ur pannan. Bryn nötfärsen i baconfettet. Lägg i osttärningar så de smälter ner. Blanda i sallad, tomater och bacon, ställ åt sidan, men håll fyllningen varm.
4. Stek tunna små pannkakor, ca 12 st. Lägg fyllning på varje pannkaka och vik den dubbel. Servera med den heta såsen
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...