söndag 5 april 2009

Sjömansgryta


Hade ingen som helst idé vad jag skulle laga för mat idag. Det är tråkigt när det står stilla och man inte känner för nåt. Jag tog fram en liten bunt mattidningar för att hitta nåt att laga och efter en stund så faller jag för sjömansgryta. Det är som sjömansbiff men med köttfärs istället. Det var gott men om/när jag gör den igen så blir det definitivt mer kryddor i. Det var lite smaklöst för min smak.

Sjömansgryta
4 port

8 potatisar
3 gula lökar
2 msk smör
500 g köttfärs
salt
peppar
4 dl buljong
1 flaska lättöl, 33 cl
½ dl hackad persilja

1. Skala potatis och lök. Skiva potatisen lite tjockare och löken tunt.
Fräs löken i smör. Bryn färsen smulig för sig. Varva potatis, lök och färs i en form.
Börja och sluta med potatis. Krydda mellan varven.
2. Häll över kokande buljong och lättöl. Grädda i 200 grader i ca 40 min till potatisen
är mjuk. Strö över persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...