söndag 15 februari 2009

New York Blueberry Cheesecake


Jag är inne i en bakperiod just nu. Alltså jag vill bara baka och baka men jag gör det inte för jag kan inte ha en massa gott fikabröd stå hemma. Då äter jag bara upp det och det passar sig inte :) Då får man passa på att baka när man ska ha gäster eller om man ska bort på besök. Idag var jag som sagt till min syster och då passa jag på att baka denna cheesecake. Har suktat efter den i Leilas kokbok " A piece of cake" ett bra tag nu. Och jag är supernöjd. Den var smarrig men mäktig. Inte sista gången den blir gjord i mitt kök. För er som tycker att den ser krämig och god ut och kanske vill bjuda någon på den eller till er själva så kommer receptet här.

1 kaka
Kexbotten

300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet
600 g philadelpiaost
2½ dl kesella 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1½ dl färska blåbär (eller frysta)

1. Sätt ugnen på 175 grader (varmluftsugn), 200 grader i vanlig ugn.
2. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
3. Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
4. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i ca 10 minuter och låt svalna.
5. Vispa philadelpiaost och kesella krämigt i en skål.
6. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
7. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
8. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten.
9. Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.
10. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.
Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
11. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i ca 30 minuter.

1 kommentar:

  1. Kakan var jättegod men mäktig! Men det hindrade inte Stefan från att fortsätta äta.
    Kram

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...