tisdag 14 september 2021

Kräftpasta


Solen skiner och hösten är här. Hösten är speciell och en liten nystart kan jag tycka. Också mysig med att få fixa hemma och boa in sig och ha härliga sköna kvällar med en bra serie. Sen vill jag gärna ha lite mer mustig mat som jag inte riktigt vill ha när det är varmt.
Men nu ska jag bjuda er på en härlig och fantastisk god pasta med kräftor. Den är så härligt krämig och mycket smak av dill och citron. Det var svårt att sluta äta. Receptet hittar ni nedan och är från Ica.


 Kräftpasta 
4 port

½ purjolök
1 st röd chili
250 g körsbärstomater
300 g spaghetti
1 st riven vitlöksklyfta
2 msk olivolja
2 dl vispgrädde
2 tsk finrivet citronskal
ca 200 g skalade kräftstjärtar
1½ dl finriven parmesanost
Salt
Peppar

Till servering:
Dill

1. Ansa och skölj purjolöken noga. Skiva den tunt. Dela, kärna ur och finhacka chilin och halvera tomaterna.
2. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
3. Fräs purjolök, vitlök och chili i oljan ca 5 minuter tills löken mjuknar. Tillsätt tomaterna och fräs ytterligare 2 minuter. Häll på grädde och låt koka ihop. Smaka av med citronskal, salt och peppar. Vänd ner kräftstjärtarna.
4. Blanda pastan med såsen och hälften av osten.
5. Vid servering: Toppa med resten av osten och dill. (Jag blandade i dillen direkt i såsen istället)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...