måndag 29 mars 2021

Imam bayildi - Fylld aubergine

Idag ska jag bjuda er på en turkisk favorit. Imam bayildi som är fyllda auberginer. 
Imam bayildi betyder Imamen svimmade :) Varför han svimmande när han åt denna rätt finns det flera historier om. 
Dessa är vegetariska men man kan även fylla dom med köttfärs och då heter rätten Karniyarik.
Det är lite pyssel att fixa dom men det är värt då slutresultatet är jättegott!
Tycker ni om aubergine så tycker jag absolut att ni ska göra denna rätt. Receptet hittar ni under bilden.


Imam bayildi
6 port

6 små aubergine eller 3 stora

Fyllning:
2 st lökar
2 st sivri (turkisk paprika, kan uteslutas eller ersättas med en grön paprika)
4 st tomater
4 st vitlöksklyftor
1 liten knippe persilja
1 msk tomatpuré
2 tsk chili- eller paprikapulver
salt & peppar

Tomatsås:
2 msk tomatpuré
4 dl vatten
salt & peppar

Garnering: (valfritt)
2 st sivri (turkisk paprika) eller grön paprika
Tomat

Stekning:
Rapsolja

Om du har små aubergine behåller du dom hela och har du stora så delar du dem på mitten. Skala dem randiga. Hetta upp ca 0,5 dl olja i en stekpanna och stek auberginerna tills de får färg, ca 2-3 min på varje sida. Tillsätt eventuellt mer olja om det känns för torrt, sänk värmen till medelvärme och lägg ett lock på stekpannan. Låt dem tillagas i ca 15 min, tills de mjuknar och får en fin färg. Lyft upp ur stekpannan och ställ åt sidan.

Förbered fyllningen. Hacka löken i strimlor, hacka tomater i tärningar, hacka sivri i bitar och finhacka vitlöksklyftorna. Hacka persiljan. Hetta upp olja och stek löken tills de får färg och mjuknar. Vänd i vitlök och sivri, stek lite till. Vänd i tomat, salt, peppar, paprikapulver och stek en stund under omrörning. Vänd i tomatpuré och fortsätt steka. Lägg ett lock på grytan och låt fyllningen sjuda långsamt i ca 15 min. Ta bort locket och vänd i persiljan. Låt såsen få puttra i ca 10-15 min utan lock. Såsen ska inte vara för vattnig, om den känns för vattnig kan du låta överflödig vätska koka bort.

Värm ugnen till 200 grader. Lägg auberginerna i en ugnsform. Gör ett snitt i varje aubergine och fyll med fyllningen. Garnera eventuellt med sivri och tomat. Man kan steka sivrin i lite olja först men det går även bra att behålla den rå. Blanda 2 msk tomatpuré med 4 dl kokhett vatten, smaksätt med salt och peppar. Häll såsen i ugnsformen. Tillaga auberginerna mitt i ugnen i ca 15-20 min. Servera med önskat tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...