torsdag 8 april 2021

Korbonara

För lite sen gjorde jag Jennie Walldéns twist på carbonara som i detta fall heter korbonara.
En riktig spicy rätt men supergod. Jag gjorde rätten två gånger under samma vecka. Så gott!
Perfekt också att det bara blir en portion för detta är inget man vill spara och värma upp senare. 
Så den är både jättegod och snabblagad. Nudlarna fick jag handla via nätet så jag fick rätt sort för det är kryddpåsen i paketet som ger rätten den goda heta smaken. 
Men var beredd på att det är en ganska het rätt ifall ni är känsliga.



Korbonara
1 port

1 paket Shin Ramyun Korean instant noodles
50 g bacon
3-4 champinjoner, skivade
1 äggula
3 msk riven parmesan
Lite skivad salladslök och rostade sesamfrön till servering

1. Skär bacon i 2 cm bitar. Stek med champinjoner till gyllene. Ta av från värmen.
2. Koka nudlarna i 4 dl vatten med kryddorna i påsen i 3 minuter.
3. Lyft upp nudlarna från buljongen och lägg i stekpannan med bacon och svamp. Häll på 1 dl av buljongen samt äggulan och parmesan. Rör om tills allt blivit en krämig nudelrätt.
4. Strö på lite extra parmesan, salladslök och sesamfrön. NJUT!
Ät resterande buljong vid sidan om för extra hetta och sälta om du vill ha.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...