måndag 30 november 2020

Frallor med russin och havre

Är det inte lyx att få nybakta ljumna frallor till frukost? Och sitta länge och bara njuta. Men hur ofta blir det så? Inte så ofta hos mig men nu hittade jag ett recept på frallor där degen jäser under natten och så är det sen bara att grädda frallorna på morgonen. Så det testade jag i helgen och det var så smidigt.
Rörde ihop degen kvällen innan och på morgonen "klickade" jag ut frallor på plåten och sen grädda. 
Underbart! Jag älskar ju russin i degen men det verkar vara tudelat så gillar man det inte så skippa det och ha i nötter istället om du tycker om det. Hitta din favorit :)
Receptet hittade jag hos Salt som Socker.
Så jag gjorde en ny sats deg och tog med mig nybakade frallor till mina kollegor denna morgon.


Kalljästa russinfrallor
ca 12 st

25g jäst
5 dl vatten
2 dl havregryn
7-8 dl vetemjöl
1-2 dl russin
1 tsk salt
3 msk olivolja
1 msk honung

1. Smula jästen i en bunke och häll på vatten, rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av ingredienserna och rör om tills du har en deg som känns som en tjock gröt, den ska vara rejält klibbig. Täck degen med lock eller plast och ställ i kylen över natten.

2. Sätt ugnen på 225 grader varmluft. Mjöla köksbänken och vält ut degen. Skär ut ca 12 st bitar och lägg över på en plåt med bakplåtspapper. Ingen större idé att försöka göra runda perfekta frallor utan bara "klutta" ut frallorna. Då behåller du luftigheten, risken är att de blir platta annars. Pensla eller droppa lite olivolja på frallorna och strö över havregryn.

3. Grädda i ca 15 minuter. För ännu krispigare brödskorpa, häll ut ett glas med vatten på en plåt nederst i ugnen och stäng luckan direkt. Låt svalna på plåten och servera ljumna med smör!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...