torsdag 28 mars 2019

Daimrutor

Igår fick jag ett riktigt sug på att baka. Det händer lite då och då :) Så jag slog till på dessa daimrutor som jag hitta hos My kitchen stories. En enkel men mycket mycket god kaka. Smakar lite som kolasnittar men i en mjuk kaka med massa daim i. Låter inte så illa va? :)
Men inte gjorde jag bara dessa utan det blev en sats chocolate chip cookies med lakrits också. Varför inte när jag ändå var igång :)
Dessa två kakor fick följa med till eftermiddagsfikat på jobbet. Passade perfekt att sitta i den härliga vårsolen och inta dessa.
 

Daimrutor

4 paket dubbeldaim á 56 g
250 g mjukt, rumstempererat smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
5,75 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader (över- och undervärme)
2. Klä en form med måtten 20x32 cm med bakplåtspapper.
3. Grovhacka daimchokladen.
4. Vispa ihop smör, strösocker och sirap till en krämig smet med elvisp.
5. Tillsätt vetemjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker och arbeta ihop bara precis till det går ihop till en deg.
6. Tillsätt daimen och arbeta in den bara precis tills den fördelat sig jämnt i smeten.
7. Tryck ut degen i formen.
8. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30-35 minuter eller tills kakan fått en fin, gyllenbrun färg.
9. Låt kakan svalna i formen innan du skär upp den i bitar.
10. Servera den direkt eller förvara i lufttät burk i rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...