onsdag 7 november 2018

Kladdkaka med Toffifee

Idag är det Kladdkakans dag! Hoppas ni har fått er en riktigt kladdig kaka idag till fikat.
Kladdkaka är bland det godaste i bakverk. Så enkelt att göra och man kan variera så oändligt mycket. Och härligt kladdig i mitten, mums!
Kladdkaka är nog det jag har bakat mest i mitt liv. Det är ett säkert kort och alla tycker om det.
I söndags fyllde min pappa 70 år och då bakade jag en kladdkaka med Toffifee på. Ett recept från Fridas bakblogg. Riktigt god var den och så gott med rostade hasselnötter till.
Så vill ni testa nåt nytt så kika in receptet nedan :)
 


Kladdkaka med Toffifee

Ingredienser Kladdkaka:
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
0.5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Ingredienser frosting:
200 g philadelphiaost
200 g mjölkchoklad
+ toffifee & hasselnötter till garnering

Börja med att sätta ugnen på 175°C och smöra en form, 20 cm.
Smält smöret och ställ åt sidan.
Rör ihop ägg och strösocker, tillsätt sedan de torra ingredienserna. Rör till sist ner det smälta smöret och arbeta ihop en klumpfri smet. Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen i ca. 20 minuter, tag ut och låt svalna helt i kylskåp.
Frosting: Smält chokladen och låt svalna en aning. Vispa upp philadelphia fluffigt med elvisp i ett par minuter. Tillsätt sedan chokladen och rör ihop tills allt blandats väl. Bred sedan frostingen på kladdkakan och toppa med toffifee och hasselnötter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...